Volgens de BOVAG zijn er in Nederland naar schatting 500.000 caravans, 150.000 vouwwagens en ook nog eens 60.000 campers. En de meeste van die vakantieverblijven staan het grootste deel van de tijd opgeslagen bij een stalling of in een garage. Dat maakt dat het aantal kilometers dat ermee gemaakt wordt, relatief klein is. Natuurlijk, u rijdt ermee naar Spanje, een vakantie van 5000 km is dan wel gemaakt. Maar als u de rest van het jaar de caravan niet gebruikt, blijft het dus relatief weinig in verhouding tot de gewone autokilometers die men maakt. En dat betekent weer dat de kans dat u in het verkeer, door onwennigheid, schade oploopt met de caravan reëel aanwezig is.
Schade kan ontstaan bij het achteruit rijden, niet de meest favoriete bezigheid van de meeste chauffeurs. Maar ook bij het benzine tanken. De chauffeur vergeet snel dat hij een iets ruimere bocht moet nemen bij de benzinepomp. Anders rijd je tegen de pomp. En door de drukte kan dat weleens fout gaan. Ook de poortjes bij de péage in Frankrijk en Spanje zijn niet al te breed. Maar u wilt wel met uw hand uit het raam, de kassier bereiken, want uitstappen bij de péage is helemaal geen doen. Dus u rijdt kort langs het hokje van de péage…….misschien toch te kort…
Wind doet ook rare dingen. Zeker als men te hard rijdt. Het is verleidelijk om harder te rijden als we de berg afrijden, of de auto het gemakkelijk kan trekken, want ach, we rijden toch rechtdoor? De wind blaast hard tegen de zijkant van de caravan of camper. En dat voel je. Bijvoorbeeld bij het inhalen of het ingehaald worden. Dan krijg je ineens een stoot. Kunt u die tijdig opvangen? Als de slingerbeweging te sterk wordt, dan houdt u hem niet meer en voor u het weet, ligt de caravan op zijn kant.
Met campers is de hoogte vaak een probleem. We zijn gewend om gewoon de hoogte van onze Volvo of Mercedes aan te houden, maar de camper is vaak bijna 2x zo hoog. En dat is niet alleen bij bergen in Scandinavië een probleem, maar ook bij bomen, bij viaducten in België enz enz. En de schade aan de bovenzijde door zo’n gebeurtenis is al gauw 10.000 euro. Veel geld dus.
Maar ik ga alleen in Nederland op vakantie, dus ik ken de wegen, rijd rustig en de rest van het jaar staat de caravan veilig in de stalling.
Totdat u leest dat de stalling is uitgebrand. En daar stond uw caravan….stallingen zijn vaak alleen voor aansprakelijkheid verzekerd. Maar een brand geeft nog niet altijd een aansprakelijkheid van de beheerder. Maar u zit met de brokken, u heeft geen caravan meer.
Een caravanverzekering kost niet zoveel. Veel caravans zijn op leeftijd, die vergen dus ook maar een lage premie. Hebt u een mooie nieuwe 6 persoonscaravan, ja dan is tie wel wat duurder, maar ja, u loopt ook een groot risico, want beschadiging door aanrijding of brand levert vaak forse reparatiekosten op.
Laat u adviseren door een erkend financieel adviseur. Eén die naar u luistert. Eén die samen met u kijkt wat in uw geval de beste dekking is. Mijn kantoor bijvoorbeeld.