De populariteit van de drone neemt enorm toe. Inmiddels zijn er zo’n 70.000 Nederlanders trotse bezitter van een drone. Met het toenemen van het gebruik van drones neemt ook het risico op schade fors toe.
Steeds meer fabrikanten produceren uiteenlopende soorten en maten drones. Er lijken geen grenzen te zijn aan de technische mogelijkheden. Stel je eens voor; een op 300 meter hoogte, met 75 km/uur vliegende drone waarvan de piloot zich kilometers verderop bevindt. Er zijn drones waarmee dit technisch mogelijk is en er zijn mensen die dergelijke machines voor hun plezier in bezit hebben. Risico’s zijn er ook: in Nederland zijn in de periode 2012-2014 in totaal 50 incidentmeldingen met drones geteld, zo blijkt uit een publicatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Beroepsmatig gebruik
Drones worden door steeds meer bedrijven ingezet. Denk aan verzekeringsmaatschappijen die schade met behulp van een drone inspecteren, energiebedrijven die windmolens en hoogspanningswerkers inspecteren en een pakketdienst die pakketten vliegensvlug via een drone bij klanten bezorgt. Zodra je voor een vlucht wordt betaald, is dit beroepsmatig gebruik en ben je aan wettelijke regels gebonden.
De drone valt onder de Wet luchtvaart en moet voldoen aan diverse regels:
- De piloot moet een brevet hebben.
- Er moet een vergunning bij de Inspectie Leefomgeving en Transport worden aangevraagd.
- Er moet een speciale aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. De normale AVB dekt de schade niet en zonder verzekering wordt geen vergunning verstrekt.
- Binnen een straal van 150 meter tot mensenmenigten mag niet worden gevlogen en worden eisen aan de maximale vlieghoogtes gesteld.
- Voor vluchten geldt een informatieplicht: iedere vlucht moet vijf dagen van te voren bij de luchtverkeersleiding worden gemeld.
- De wet technische eisen voorschrijft dat het bedrijf noodscenario’s moet hebben.
Daarnaast is het van belang dat mensen, die een bedrijf inhuren dat een drone gebruikt, goed controleren of het betreffende bedrijf de verzekering goed heeft geregeld, omdat de eigen verzekering schade door de drone niet vergoedt.
Recreatief gebruik
Naast beroepsmatig gebruik worden drones ook door particulieren gebruikt. Deze recreatieve gebruiker heeft geen speciale vergunning of brevet nodig, maar moet zich wel houden aan de Regeling Modelvliegtuigen. Zo moet hij de drone altijd kunnen zien, altijd voorrang verlenen aan andere luchtvaartuigen en mag hij de drone niet in het donker, bebouwde kom of in de omgeving van vliegvelden laten vliegen.
Recreatief vliegen met drones is op de meeste AVP’s standaard meeverzekerd zolang het luchtvaartuig maximaal 20 tot 25 kilo weegt. Of het standaard verzekerd bedrag op je AVP voldoende is wanneer je met je drone verantwoordelijk bent voor het neerstorten van een Boeing 747 op een woonwijk, is de vraag.
Speelt u met de gedachte om een drone te gebruiken, regel dan de verzekering goed. Dat kan veel ellende voorkomen!